Saturday, December 12, 2009

:: rona-rona kehidupan ::

Rasa syukur ku panjatkan kepadaNYA, Al-Malik kepada sekian isi alam ini..yang meniupkan roh dan penyubur kepada hidupan...segala kesenangan dan kesusahan yg diterima adalah anugerah terindah dari-NYA, sebagai jambatan untuk ke lapangan destinasi impian(syurga) yang bersifat hakiki. Kesusahan bagiku adalah tarbiah untuk mendekatkan ruhku denganNYA..

bermula semester baru dan yang terakhir sebelum aku menamatkan pengajian adalah ujian paling getir bagiku, mana tidaknya..awal2 semester lagi aku dah dapat kesusahan yang bertimpa2...Tetapi bagiku, itu semua adalah tarbiah, aku percaya yang aku ni adalah manusia hebat sebagaimana yang lain...punya kehebatan disebalik kelemahan untuk keseimbangan ruhaniah dan jasmaniah sepertimana menghuni dalam setiap diri manusia..

siapa kata yang mengaji bidang agama selamat, tenang dan terjamin sepenuhnya???
orang mengaji bidang agama memikul tugas paling berat , tak kira siapa; lelaki atau wanita..serius...sangat2 berat...kita tahu kehidupan semakin hari corrupt dan banyak penindasan berlaku sana-sini, jika kita tidak mantap ilmu agama, iaitu ilmu yang paling asas; disini sy ingin tekankan bahawa sepatutnya semua muslim perlu master dalam bidang agama, kerana agama adalah tunjang dan pasak untuk seluruh kehidupan...
apa2pun, aku berharap kesetiaanku tetap dan kekal hanya pada yang satu...diberikan kekuatan dalam apa jua situasi mendatang..apa yang sedang dilalui adalah pelajaran dan pengalaman yang paling berharga....whats the point of living adalah focus paling utama....

so, cahayook..!...=)

Sunday, November 1, 2009

:: switch my mood!! ::













Which one is my real mood now.....???
so confius...ngeehe..

Tuesday, October 27, 2009

::postponed::


Kisah meow sy akan 'ditangguhkan' sehingga saya habis exam final sem ini...huhu..agak bz ngan aktiviti kampus ngn study performance... Wish Me All The Best!!!~~~ tired already~~~(+_~)~~~~~

Thursday, October 15, 2009

"sape sayang meow angkat tangan...!!!"



"sape sayang meow angkat tangan...!!!"

......................................................................................

Time cuti sekolah waktu yang paling syok..nak main kucing punye pasal…sanggup g kedai jauh2 semata-mata nak belikan makanan kucing dia..dahla mahal..harga sardine tin pon tak semahal harga sardine tin dia..heheehe..

Kami adik beradik (saya dan adik laki) sanggup bela kucing yang dia jumpa (kesian) tapi pengalaman kami memang agak payah la bela kucing ni…bukan semudah yang disangka..yang paling sukar sekali bab2 toiletries depa ni..memang menguji kesabaran betol lah…nak dijadikan cerita kami pernah pakaikan pampers adik kami..(hahaha) sebab mase tu tompok(our 1st cat generation) asyik buang air besar je tak kira wktu dan tempat…time tu dia sakit perut yang amat. Kami tak tahu nak wat cmane..takkan kami nak sapu minyak angin kot..habislah menggelupur dia kang..huhuhu

Jadi kami trpaksa berjaga-jaga je anytime dia tunjukan reaksi nak ‘melepas’, kitorang berkejar carikan tanah untuk dia..(hahaa…kelakar tol) sampai malam pon kitorang jaga dia gak..

Esok..bangun2 jew…alamak…….!!!!!!! Banyaknya khazanah tompok!...

Sedihnya, kami kena warning banyak kali ngan abah(dia tak suka kucing..dulu lah..sekrg dia plak yang menggila kucing..wahaha) sebb umah kami habis bau najis kucing…kami asyik sibuk buang najis kucing je..sampai nangis2 tau..(sebab pressure kna marah)

Bila tompok makin besar, dia dah tak wt banyak hal, tpi dia ni memang nakal dan lasak (nme pon kucing..) betul…dahla betina plak tu..dia banyak sangat wat aksi comel dan menggedik depan kami…alahai..rindu plak kat dia..

Ada satu mase tu dia buat cubaan berani tolong kitorang padamkan lilin sebab time tu dah da sambungan electric balik kat umah…fuh…terkejut beruk kami..usia dia dlm lingkungan setahun je time tu..tapi dia dah pandai membantu..hehehe..

kami cepat2 tengok kaki kanan dia takut melecur..

memang betul pun melecur cikit..!

tapi yang best tu dia leh wt bodo je..macam takder langsung rasa sakit..haha.(agaknya dia wat depan kami je kot, belakang mesti dia dah nangis tahan sakit…huhu)

tompok memang Hero!!!!

Tompok pernah kna ngorat depan2 kami tau..time tu kami tolong mak bersihkan laman rumah..kami pon tengok lah reaksi dia..waahh,..garang betol..habis lari semua jejaka macho tak jdi ngorat dia..hahaha

Kiranye tompok ni memang berjaya takluk jajahan dia(sekitar umah kami je pon) takder kucing mane yang berani masuk kawasan umah kami( territory dia) asal ada yang cuba nak masuk je msti lari balik sebb tompok jaga pintu pagar umah kami…wakaka !


......to be continued.....=)

……………………………………………………………………........................................................

::sotong kering lebih merbahaya daripada merokok::

Ramai yang suka makan sotong kering kan..wat sambal sotong dan ada lagi sotong yg dh dikering yang ditabur gula tuhkan..amboi! terliur bila bayangkan sedapnya........! tapi tahukah kalian semua sebenarnya makan banyak sotong kering ni lebih bahaya daripada merokok dan mengakibatkan kanser!!!
.......................................................................................
..................................

GEORGE TOWN - Ramai mengetahui keenakan sotong kering ditambah lagi jika dimasak sebagai sambal. Namun Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) mendedahkan, tidak mungkin ramai pengguna sedar bahawa sotong kering kaya dengan logam toksik jenis kadmium, bahan yang sama digunakan dalam membuat bateri, plastik dan baja fosfat. "Kesan pengambilan kadmium mendedahkan seseorang terhadap kanser payu dara, kanser prostat serta penyakit buah pinggang,'' kata Presidennya, S. M. Mohamed Idris pada sidang media di pejabatnya di sini semalam. Menurutnya, selain sotong kering, makanan laut kering lain seperti tiram, ikan bilis dan udang juga mengandungi kadmium tetapi pada kadar yang lebih rendah.. "Hasil ujian yang dilakukan mendapati kandungan kadmium dalam sotong kering melebihi empat kali ganda had yang dibenarkan,'' ujarnya. CAP membuktikan perkara itu melalui ujian rawak melibatkan enam sampel sotong kering dan hasilnya mendapati lima sampel mengandungi kadmium serta tiga daripadanya mempunyai kandungan logam itu secara berlebihan. ........................................................................................................................................................................

> pehni tok sah la beli dah eh....jga kesihatan ni lagi penting...
> sotong oh sotong....uiks...jangan jadi sutun sudah!!!
>dah xminat sotong pon.....=)

Tuesday, October 13, 2009

::Bangga dengan Nik Nor Ermiza! ::


“Saya mahu bantu keluarga di kampung, ini saja harta yang saya ada untuk membalas jasa kedua ibu bapa.”

Itulah kata-kata graduan Orang Kurang Upaya (OKU) Nik Nor Ermiza Rozana Mustafa, 27, selepas menerima Anugerah Khas, Abdullah Ibnu Umm Maktum pada majlis Konvokesyen Ke-25 Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), di sini semalam.

Dilahirkan cacat dan dalam kedaifan bukanlah sesuatu yang menjadi pilihan. Namun itu tidak pernah melemahkan semangat Nik, anak seorang petani dari Kampung Gong Pak Mentosa, Besut, Terengganu.

Anak sulung enam beradik yang dilahirkan dengan Osteogenesis imperfecta (penyakit kerapuhan tulang) bersyukur usaha keras selama lima tahun akhirnya berjaya menggenggam Ijazah Sarjana Muda Undang-Undang. Bercita-cita untuk menjadi Penasihat Undang-Undang suatu hari nanti, Nik kini memulakan program ijazah berkembar dalam bidang syariah sejak Julai lalu.

Rakannya yang turut menerima anugerah sama, Syarifah Mohamad Aminallah (masalah serebrum palsi) pula adalah anak peneroka Felda di Felda Jengka 19, Temerloh Pahang. Syarifah yang pernah menerima Anugerah Tan Sri Khir Johari atas kecemerlangan akademik kini bertugas di Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat.

“Syukur insan seperti kami tidak pernah dipinggirkan di sini, malah UIAM sepatutnya dijadikan teladan sebagai antara institusi pengajian tinggi yang mesra OKU,”

Sementara itu Hadiah Pelajar Terbaik Keseluruhan dianugerahkan kepada Mastura Mat Rosly (Sarjana Muda Perubatan dan Surgeri) yang juga menerima Hadiah Presiden, manakala Anugerah Pelajaran Diraja diberikan kepada Norliyana Mazli (Sarjana Muda Perubatan dan Surgeri) dan Rabiatul Adawiah Abd Rahman (Ijazah Sarjana Muda Undang-Undang).

Ihsan dari: Berita Harian dan IIUM blogger.com

.........................................................................................................................................................................

> Kagum dengn sist ermiza, salu terserempak dia kat library..

>Lagi kagum dengan kawan dia yang sanggup jdi peneman dia ke mana je..bantu dia tuntun kerusi roda khas

>kurang senang dengan sikap sebahagian kita yang tak nak mudahkan golongan OKU, nak tolong pon serba salah....=(

>Library UIA kna tingkatkan kemudahan untuk golongan OKU, jd mereka tak lah rase terpinggir sebaliknya bangga untuk study same2 dengan kawan2 yang len....=)


::'UIAM wajar diiktiraf IPT Islam terkemuka'::

GOMBAK: Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah, bertitah sudah tiba masanya Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) dilihat sebagai antara institusi pengajian tinggi paling terkemuka di dunia khususnya di kalangan negara Islam berdasarkan kejayaan cemerlang penuntut tempatan dan juga antarabangsanya.

Baginda yang juga Ketua Perlembagaan UIAM bertitah, pengiktirafan itu penting bagi menghargai usaha keras warga kerja dan pelajar terhadap pembangunan negara dan sebagai bakal pemimpin ummah ke arah kemajuan dan kemakmuran.

"Ia juga mencerminkan keinginan masyarakat Malaysia dan Islam antarabangsa untuk menumpukan perhatian serius, bukan saja kepada agama Islam tetapi juga segala bidang ilmu dan tamadun yang dibangunkan.


"Bersesuaian usia UIAM yang sudah wujud sejak 26 tahun lalu, bukan saja kurikulumnya unik dan bersifat integrasi diperkenalkan, malah pihak universiti secara konsisten cuba memberi penekanan kepada peranan Islam dalam pendidikan yang mana agama harus dipersembahkan dalam bentuk relevan dan intelektual, bersesuaian dengan keperluan masyarakat kontemporari.

"Ketika UIAM merentas jalan ke arah dunia tanpa sempadan, kampus UIAM sering dijadikan rujukan dengan kebanjiran pelajar lebih 100 negara di serata dunia. Jumlah pelajar antarabangsa kini mencecah angka 4,300 orang, iaitu mewakili 22 peratus daripada keseluruhan populasi universiti," titah baginda ketika menyempurnakan majlis Konvokesyen Ke-25 UIAM di Gombak, di sini, semalam.

Sultan Ahmad Shah berkenan menyampaikan ijazah dan sarjana kepada lebih 500 graduan.

Titah baginda, beliau berasakan sudah sampai masa masyarakat menghargai usaha warga kerja dan pelajar serta mengiktiraf sumbangan mereka ke arah pembangunan negara dan sebagai bakal pemimpin ummah.

"Beta berbangga peranan UIAM mempromosi dan menyokong agenda transformasi membabitkan Ummah Muslim, di mana akademik dan program pembangunan di UIAM menyediakan platform bagi menyemai pelajar ke arah menjadi pekerja yang sedia menabur bakti, membalas jasa dan berjiwa pemimpin demi agama, bangsa dan negara," titah baginda.

...............................................................................................................................................................

> Bangga dengan pencapaian university sendiri...
>Impian untuk lihat university setanding dengan university Al-Azhar, Mesir...

Ihsan dari: Berita Harian dan IIUM Blogger.com

Saturday, October 10, 2009

:: ConVest 2009 ::

Together we strive for the excellence

invitation for all friends and blogger to join us!

25th IIUM CONVOCATION FIESTA
8-13 OCT
OBER 2009
INTERNATIONAL ISLAMIC UNIVERSITY MALAYSIA
GOMBAK

Monday, September 28, 2009

:: Graduan UIAM Mati Dibunuh Tentera Israel ::

Terkejut bila saya terbaca di IIUM Bloggers tentang berita syahidnya salah
seorang saudara kita iaitu
as-syaheed Ubaida M.A
Al-Qudsi
di tanah kelahirannya sendiri di Palestin. Beliau telah ditembak
oleh tentera Israel Laknatullah.



"beliau telah ditembak sebanyak 6 kali di perut dan
kepala, kemudian bertemu
Allah pada 13 september 2009 yang
lalu... "


saya difahamkan dia adalah penggerak IIUM Al-Aqsa Society dan sangat aktif menjalankan pelbagai aktiviti untuk kesedaran bersama untuk selamatkan tanah air dan masjid Al-Aqsa yang tercinta...

tambahan lagi, dia adalah graduan yang baru menamatkan pengajian dan bakal konvo pada oktober ini.
sangat istimewa pemuda ini, semoga rohnya bersama para syuhada' dan semangat jihadnya menjadi inspirasi untuk kita semua!!! al-fatihah.......













Friday, September 25, 2009


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


assalamualaikum kepada semua kawan2 blogger...dah lame tak update blog ni..almaklumlah sibuk bercuti untuk sambutan raya aidilfitri 1430H ni..huhuhu..
Setakat ni alhamdulillah...semuanya berjalan lancar...hm..sedih tetap berbaki dihati kerana Ramadhan yang dirindui telah pon meninggalkan kita semua..doa sentiasa meniti di bibir dan hati semoga dapat bertemu Ramadhan lagi tahun depan..semoga Allah panjangkan umurku dan kita semua..untuk bertemu Ramadhan akan dtg..Ameenn..

Dikesempatan ini, saya nak ucapkan Salam Aidilfitri 1430H khusus kepada keluarga tersayang, Mak, Abah, adik2 yang nakal hek2...ucapan ikhlas kepada kawan2 seperjuangan yang masih lagi bercuti raya di kampung halaman masing2...kepada semua warga UIAM terutama kepada pensyarah2 di Department of Usuluddin and Comparative Religion.

Hmm...satu lagi..kepada kawan2 yang akan atau sedang atau sudah mendirikan mahligai bahagia,..sy ucapkan tahniah sangat2...semoga kekal bahagia dalam rahmah dan mawaddah sehingga ke syurga nanti yerk!..wuuu...saya bila?..insy'Allah..ada sampai seruan dan ada jodoh ku nnati saya khabar kat semua eh?..hihi3

Tuesday, September 8, 2009

:: 10 Wasiat Hasan Al-Banna ::

1)Wahai kawanku, Segeralah tunaikan solat di awal waktu Dikala mendengar azan Usahakanlah semampu terdaya. Ini membuktikan kesungguhan anda. Di situ ada sumber kejayaan Di situ ada sumber pertolongan Di situ ada sumber taufiq Perhatikanlah banyak perintah ayat al-Quran. ... dimulakan dengan menyebut solat di awalnya Perhatikanlah Tuhan mensyariatkan solat... Juga di medan perang. Walaupun... Di saat genting dan cemas.

2)Wahai kawanku, Bacalah al-Quran dan cuba memerhati mesejnya Selalulah berzikir dan cari ilmu walaupun sedikit Kurangilah dengan masa yang tidak bertujuan Sesungguhnya al-Quran adalah sumber asli lautan ilmu Sumber hidayah kepada anda dan saya Bacalah al-Quran, kelak ia memberi syafaat. Sentiasalah membaca, menghafal dan... Cuba hayati mesej arahannya. Selalu berzikir, berzikir dan terus berzikir!!! Di sini ada ketenteraman Di sini ada kedamaian Di sini ada kesalaman Jadilah hamba yang sejahtera.

3)Wahai kawanku, Dorongkanlah diri untuk menguasai Bahasa al-Quran Mulakan dulu walaupun sepatah perkataan Sebenarnya anda telah lama bermula Iaitu sejak anda solat setiap hari Sebut dulu walaupun tak faham. Antara mala petaka pertama menimpa umat kita... Ialah kecuaian menguasai bahasa agamanya. Juga mengutamakan bahasa pasar, Ayuh !!! Apa tunggu lagi?????? Bukalah ruang walaupun seminit !!!

4)Wahai kawanku, Usahlah bertarung idea tanpa adabnya!!! Berdebatlah jika kiranya berbuahkan kebaikan Awasilah pertengkaran Kerana di sana ada unsur lain membisikkan? Syaitannnn namanya !!!

5)Wahai kawanku, Senyumlah selalu tapi bersederhanalah dalam ketawa !!! Rasulullah s. a. w adalah yang paling banyak senyum Beliau ketawa kena pada tempatnya Tapi berpada-pada sahaja, wahai kawan ! Plato juga berharap agar pementasan hiburan... Yang tidak bermutu terlalu banyak ketawa bodoh Hanyalah disaksikan oleh golongan abdi Dan orang upahan asing! Begitu juga Aristotle berpendapat Supaya golongan belia ditegah daripada menyaksikan hiburan-hiburan yang membolehkan perbuatan ketawa berlebih-lebihan. supaya tidak menular. Keburukan dalam diri!!!

6)Wahai kawanku, Seriuslah selalu dan berguraulah berpatutan Tanpa serius, hilanglah kesungguhan !!! Tanpa bergurau, tawarlah kehidupan Kata seorang penyair : Berikan kerehatan pada jiwamu Yang sibuk dengan berfikir Ubati dengan bergurau Tapi, Kalau mengubatinya dengan bergurau Mestilah dalam batas Seperti kau masukkan garam ke dalam gulai.

7)Wahai kawanku, Kawallah nada suaramu Setakat yang diperlukan oleh pendengar di depanmu Janganlah jadi seperti orang bodoh. Bahkan menyakit hati orang lain pula!!! Luqman El-Hakim juga mencela orang yang tidak pandai menjaga nada suara pada tempatnya. Itulah katanya suara keldai!!! Surah al-Isra' memberi tip kepada kita... Jangan keraskan suramu dalam solat Tapi jangan pula merendahkannya Carilah jalan tengah di antara keduanya.

8)Wahai kawanku, Usahlah umpat mengumpat Usahlah merendah-rendahkan pertubuhan lain Bercakaplah jika ada unsur kebajikan Ayuh!!! Hindarilah... mengumpat! Tidak sekali mencabuli jemaah-jemaah lain!!! Perkatakanlah kebaikan demi kebajikan bersama. Sukakah anda memakan daging pasti anda suka!! Tapi sukakah anda memakan daging kawan anda yang telah mati?? Sekali-kali tidak!!! Begitulah dosa orang yang mengumpat. Bertaubatlah jika anda mengumpat Tapi mesti minta ampun terhadap orang umpatanmu bersama!!! Boleh mengumpat... apabila ada tujuan syarie.
* untuk menuntut keadilan apabila dizalimi
* untuk menghapuskan kemungkaran
* kerana memberi amaran kepada Muslim tentang kejahatan
* kerana mengisytiharkan kefasikan dan kejahatan.

9)Wahai kawanku, Luaskanlah interaksimu dengan umat manusia Sekalipun mereka tidak diminta berbuat demikian!!! Salam kasih sayang adalah untuk semua Salam kemesraan adalah untuk sejagat. Hulurkanlah, hulurkanlah salam perkenalan...! Lihatlah pensyariatan ibadah haji. Pelbagai bangsa datang berkunjung!!! Pelbagai lapisan datang berkunjung!!! Pelbagai darjat datang berkunjung!!! Sama-sama menjunjung obor suci Tidak mengenali tapi tak sepi.

10)Wahai kawanku, Maksimumkanlah faedah waktu anda dan Tolonglah orang lain supaya manfaatkan masa. Hadkanlah masa penunaiannya. Biasakan hidup berjadual di hadapan. Bijaksanakanlah menggunakan waktu anda! Bersegeralah, kerana... Sabda Nabi s. a. w bermaksud : "Bertindak segeralah melakukan amal..." (Diulang 7 kali..) Sayanglah masa saudaramu!!! Hormatilah waktu mereka!!! Usahlah berbicara meleret-leret... Tanpa haluan dan noktahnya..

:: Sanggupkah anda??? ::

Salam kepada sahabat-sahabat..... salam ramadhan kepada semua.....kali ini saya ngin kongsikan satu cerita pendek yang penuh berhikmah...hopefully anda semua manfaatkannya..okay!..saya jumpa cerita ni daripada koleksi artikel2 best dlam simpanan saya...saya edit sedikit supaya sesuai dibaca pada bila-bila waktu....

........................................................................................................................................................................

Seorang ibu tua telah dibawa oleh anak lelakinya yang tinggal di bandar menziarahi ahli keluarga di sebuah kampung.

Sekembali dari tempat ziarah, si ibu kelihatan terkocoh-kocoh, pantas berlari keluar dari kereta. Langkahnya agak tergopoh-gopoh menaiki anak tangga rumah. Fikir si anak yang masih belum sempat menarik handbrake keretanya, pasti si ibu bergegas untuk segera menunaikan solat Maghrib kerana azan telah berkumandang di surau yang berdekatan.

Tapi bila dia mula menjejaki anak tangga, "Subhanallah!" si anak terkejut melihat najis bejejeran di anak tangga dan dilaman rumah. "Mak sakit perut rupanya," bisik hatinya.


Tanpa berlengah segera disinsingnya lengan baju dan kaki seluar. Najis disodok dan dibuangkan. Getah paip ditarik lalu dialirkan air menuruni anak tangga. Ibu yang sudah selesai membersihkan diri dan solat Maghrib terkocoh-kocoh sekali lagi menanggalkan telekung, mencapai baldi dan gayung dalam langkah yang terhencut-hencut cuba menuruni anak tangga. Terpana si ibu di muka pintu melihat anak-anak tangga sudah dimop bersih, seperti hilang akal sejenak.

"Tak sembahyang Maghrib ke?" Tanya ibu kepada si anak dalam keadaan serba-salah. "Tak apalah mak, saya musafir, Maghrib tu di jamak takhir dengan Isyak nanti." Si ibu tak terkata apa. Tangan kanan masih memegang baldi. Tangan kiri pula memaut grill pintu. Matanya terus memerhatikan si anak, dalam hati penuh sebak dan keharuan, mengucap puji syukur pada Allah kerana anak yang diasuh sebesar dua tapak jari, dicucikan najisnya setiap hari itu, buat pertama kalinya menyucikan najis ibunya pula hari ini.

"Ya Allah! begini mulia rahmatmu mengurniakan hamba mu ini anak yang soleh, dia mengenang jasa Ya Allah! dan membalas budi, aku bersyukur padamu.... aku bersyukur pada mu Ya Allah!" sempat si ibu memanjatkan doa dalam hati. Terasa benar maruahnya dihargai, tawadhuk sungguh mengecapi nikmat kasih.......

Rentetan dari peristiwa itu, dapat dilihat keberkatan dalam hidup si anak kerana apa saja kerja yang dibuat terasa dipermudahkan oleh Allah. Inilah yang dikatakan keberkatan memuliakan insan yang dimuliakan oleh Allah SWT. Hadis Nabi saw : "Hinalah umatku, hinalah umatku, dimana dalam sisa usia orang tua mereka, tidak dimanfaatkan apa-apa untuk meraih rahmat dari Allah SWT"

Wednesday, August 26, 2009

:: Hukuman rotan syariah tidak melukakan ::



komentar Isu hukuman sebat kepada pesalah minum arak telah menarik perhatian pelbagai pihak untuk memberikan pandangan dan komen masing-masing.

Hukuman yang dirujuk sebagai pelaksanaan hukum Islam di bawah Seksyen 136 Enakmen Pentadbiran Agama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang 1982 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 4 enakmen sama (pindaan 1987) sebenarnya masih tidak mengikut prinsip syarat hukum Islam yang sebenar.

Di bawah hukum Islam, kesalahan meminum arak adalah diletakkan di bawah hukum hudud, iaitu satu hukum yang dinaskan mengikut Al-Quran dan hadis Rasulullah SAW.

Apabila asasnya adalah nas, maka ia adalah aspek agama Islam yang wajib untuk dilaksanakan kepada penganutnya – kerana ia berkait dengan tanggungjawab antara manusia dengan Tuhan, antara dosa pahala serta pembalasan di hari akhirat.

Jika bersandarkan kepada nas, maka hukuman ke atas peminum arak untuk penganut Islam setelah sabit kesalahan ialah sebatan antara 40 hingga 80 rotan jumlahnya.

Apa yang paling penting untuk difahami ialah cara sebatan yang dilaksanakan di dalam penjara sekarang adalah sangat berbeza dengan kaedah sebenar hukum Islam, kerana mengikut Islam sebatan ini perlu mengambil kira keadaan dan kesihatan pesalah, selain dari memastikan pesalah dalam keadaan sepenuhnya berpakaian menutup aurat.

Alat sebatan dan kaedah merotan hendaklah juga sederhana, antaranya bila sebatan dilaksanakan tangan tidak boleh diangkat sehingga menampakkan ketiak.

Sebatan juga tidak boleh sampai mencederakan, dan sebatan dilakukan di beberapa tempat pada badan dan bukannya pada satu tempat sahaja.

Dalam Islam, hukuman ini bukan bersifat untuk menyeksa tetapi bersifat mendidik pelaku kesalahan serta mendidik masyarakat awam supaya gerun untuk melakukan perbuatan itu lagi.

Aspek pencegahan inilah yang perlu ada dalam melaksanakan hukuman dalam undang-undang Islam. Ia memerlukan pindaan supaya proses undang-undang Islam yang adil dapat dilaksanakan.

Oleh yang demikian, kita meminta supaya pihak berkuasa tidak gopoh dalam pelaksanaan itu sehingga memberi gambaran salah mengikut syariat Islam.

Dalam masa yang sama kita berharap supaya wanita yang disabitkan itu bertaubat kerana Allah Maha Pengampun dan Penyayang.

Apa yang seharusnya berlaku ialah arak haruslah di haramkan penjualannya secara menyeluruh terlebih dahulu kepada semua orang Islam. Masyarakat dan kerajaan juga perlu dididik supaya faham bahawa arak adalah haram di sisi agama Islam.

Haramnya arak adalah tidak mengira tempat – sama ada restoran kecil atau besar, atau hatta di dalam rumah sendiri.

Menjalankan hukuman terhadap peminum arak tanpa menghapuskan puncanya – adalah seumpama menghadapi nyamuk Aedes dengan menamparnya sahaja, tetapi longkang-longkang dibiarkan berselerak sehingga menjadi tempat pembiakan nyamuk yang membawa denggi!


Artikel ini diterbitkan sepenuhnya daripada kenyataan media Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

>dipetik dari:http://www.malaysiakini.com

:: Ramadhan Yg Dirindui Menjelma lagi...::


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Salam kepada semua yang singgah di blog saya..sekarang ni tengah sibuk menguruskan rutin harian sebagai seorang student kampus dan juga sebagai muslimah yang sedang berpuasa! Alhamdulillah Maha Suci Allah, dengan limpah kurnia usia, Dia memberi kesempatan yang paling bernilai untuk Menghadapi Ramadhan Yang Barakah bagi kali ini...
Peringatan untuk diri dan rakan-rakan semua...jangan buang masa dengan benda2 yang tidak berfaedah di mata Allah, tetapi aturkan lah hidup sepanjang bulan Mulia ini dengan aktiviti yang sangat Bernilai di mata Allah!..Insy'Allah Barakallahu lakum!=)

Thursday, August 20, 2009

:: Seludup dadah RM200,000 dalam al-Quran ::



Kosmo Online-21 Ogos 2009
JAKARTA - Tindakan biadap dua rakyat Indonesia cuba menyeludup masuk heroin dari Kemboja di dalam sebuah al-Quran mendapat balasan setimpal apabila mereka dicekup pihak berkuasa.

Kitab suci itu tiba di Lapangan Terbang Soekarno-Hatta, di sini pada Selasa lalu menerusi penghantaran mel ekspres.

Namun, beberapa pegawai kastam mula curiga apabila pemeriksaan rutin sinar-X mendapati terdapat beberapa lubang pada kitab suci berkenaan.

"Mereka menyembunyikan empat plastik kecil heroin dalam lubang-lubang yang ditebuk pada al-Quran," kata seorang jurucakap kastam, Evy Suhartantyo.

Menurutnya, nilai rampasan tersebut dianggarkan mencecah Rp600 juta (RM211,740).

Indonesia menguatkuasakan undang-undang narkotik yang tegas di mana pengedar dadah boleh dihukum mati sekiranya didapati bersalah - AFP

Saturday, August 15, 2009

:: Solat Berjamaah Imbangi Cas Dalam Badan ::

Oleh Ibrahim Abdullah

SEORANG Profesor Fizik di Amerika Syarikat membuat kajian mengenai keistimewaan solat berjemaah yang disyariatkan dalam Islam. Kajian itu mendapati, tubuh badan kita mengandungi dua cas elektrik, iaitu cas positif dan cas negatif. Dalam aktiviti harian kita, sama ada bekerja, beribadat atau berehat, sudah tentu banyak tenaga diguna pakaikan.

Dalam proses pembakaran tenaga, banyak berlaku pertukaran cas positif dan cas negatif, yang menyebabkan ketidakseimbangan dalam tubuh kita.

Ketidakseimbangan cas dalam badan menyebabkan kita rasa letih dan lesu selepas menjalankan aktiviti seharian. Oleh itu cas ini perlu diseimbangkan semula untuk mengembalikan kesegaran tubuh ke tahap normal.

Berkaitan dengan solat berjemaah, timbul persoalan di minda Profesor itu, mengapa Islam mensyariatkan solat berjemaah dan mengapa solat lima waktu yang didirikan orang Islam mempunyai bilangan rakaat yang tidak sama..

Hasil kajian mendapati, sentuhan yang berlaku antara tubuh kita dengan tubuh ahli jemaah lain yang berada di kiri dan kanan kita akan menstabilkan kembali cas diperlukan oleh tubuh kita. Ia berlaku apabila cas yang berlebihan sama ada negatif atau positif akan dikeluarkan, manakala yang berkurangan akan ditarik ke dalam kita. Semakin lama pergeseran ini berlaku, semakin seimbang cas dalam tubuh kita.

Katanya, setiap kali kita bangun dari tidur, badan kita akan berasa segar dan sihat selepas berehat beberapa jam. Ketika ini tubuh kita mengandungi cas positif dan negatif yang hampir seimbang.

Oleh itu, kita hanya memerlukan sedikit lagi proses pertukaran cas supaya keseimbangan penuh dapat dicapai. Sebab itu, solat Subuh didirikan dua rakaat.

Seterusnya, selepas sehari kita bekerja kuat dan memerah otak, semua cas ini kembali tidak stabil akibat kehilangan cas lebih banyak daripada tubuh. Oleh itu, kita memerlukan lebih banyak pertukaran cas.

Solat berjemaah yang disyariatkan Islam berperanan untuk memulihkan keseimbangan cas berkenaan. Sebab itu, solat Zuhur didirikan empat rakaat untuk memberi ruang yang lebih kepada proses pertukaran cas dalam tubuh.

Situasi yang sama turut berlaku pada sebelah petang. Banyak tenaga dikeluarkan ketika menyambung kembali tugas. Ini menyebabkan sekali lagi kita kehilangan cas yang banyak.

Seperti Zuhur, empat rakaat Asar yang dikerjakan akan memberikan ruang kepada proses pertukaran cas dengan lebih lama.

Lazimnya, selepas waktu Asar dan pulang dari kerja, kita tidak lagi melakukan aktiviti yang banyak menggunakan tenaga. Masa yang diperuntukkan pula tidak begitu lama. Maka Maghrib hanya dikerjakan sebanyak tiga rakaat adalah lebih sesuai dengan penggunaan tenaga yang kurang berbanding dua waktu sebelumnya.

Timbul persoalan di fikiran Profesor itu mengenai Isyak yang mengandungi empat rakaat. Logiknya, pada waktu malam kita tidak banyak melakukan aktiviti dan sudah tentu tidak memerlukan proses pertukaran cas yang banyak.

Kajian lanjut, didapati ada keistimewaan mengapa Allah mensyariatkan empat rakaat dalam Isyak. Kita sedia menunaikan tahajjud pada sepertiga malam. Ringkasnya, Isyak sebanyak empat rakaat itu akan menstabilkan cas dalam badan serta memberikan tenaga untuk kita bangun malam (qiamulllail) .

Dalam kajiannya, Profesor itu mendapati bahawa Islam adalah satu agama yang lengkap dan istimewa. Segala amalan dan suruhan Allah Taala itu mempunyai hikmah yang tersirat untuk kebaikan umat Islam itu sendiri.

Beliau berasakan betapa kerdilnya diri dan betapa hebatnya Pencipta alam ini. Akhirnya, dengan hidayah Allah beliau memeluk Islam

::Al-Fatihah buat Ustaz Asri Rabbani ::

Saya ucapkan takziah kepada keluarga Ustaz Asri Rabbani, serta sahabat2 Rabbani yang lain, diatas pemergian tokoh Nasyid yang berjiwa besar, Ustaz Asri..
Dunia Nasyid memang terkejut diatas pemergian beliau tetapi Keredhaan Allah lebih Utama..Walaupun beliau pergi dahulu daripada kita, Perjuangan dakwah nasyid tetap diteruskan!!! Hidup Nasyid!!!
-Pergi Tak Kembali-

Saturday, August 8, 2009

:: ESQ 165 ::


Klik Sini Untuk Maklumat Lanjut Berkenaan Program


Saya ingin mewar-warkan kepada semua pengunjung blog saya mengenai program motivation training..memang best..gerenti sape yang kuar program ini akan jd manusia..(haha)
maksudnya saya nak sarankan disini program ini wlpun yurannya mahal, tetapi amat best..modul2 yang digunakan memang berkesan dan power!..wlpun sy blum sempat mengikuti program ini tapi ada peluang nnti sy akan pastikan sy pon masuk gak..
pada yang student tak mahal pun..cuma rm440 jew..(ni bwh iluvislam.com)
kalo org luar rm1380..apa lagi..grab this opportunity!!!

Boikot Bermusim???



**Kelmarin saya pergi shop di mahallah atau hostel saya, untuk membeli sedikit barang keperluan..kemudian tengah tengok2 barang kat kedai, saya terserempak kenalan lama, apalagi bertukar2lah khabar berita, sambil dia memilih barang lalu bertanya, knape semua barang2 kat sini barang2 boikot eh??? And then dia sambung, Boikot ni bermusim je eh?..bila dah reda skit hal keganasan israel n sekutunya Si Amerika tu pada Palestin, Boikot pon reda lah...

**Orang pon dah mula beli balik semua barang2 boikot ni..dah hilang rase marah, semangat jihad tu kemana perginya....bukan ke boikot barangan ni adalah untuk selamanya??? dan kenape eh org shop(tokei shop) ni takder kesedaran langsung pasal benda ni..ape pikir untung sendiri je ke..atau dah takder produk muslim tempatan yang halal bleh replace produk2 laknat dorang yang shubhah ni??? (time tu kami dah kuar dari kedai lah =), saya dan dia tak jadi beli ape barang pon)....

**Dia menyambung lagi, bnyak je syarikat2 melayu n Muslim yang dah keluarkan produk keperluan untuk replace produk2 dari luar...kan lebih baik kita consume barangan buatan tempatan, Muslim dan bumiputera lagi tu..
-saya hanya mendengar dgn penuh hiba...TT
betapa kesalnya dlm hati ni dengan kelemahan org kita...

**persoalan di sini- kenapa orang muslim kita hanya tahu membeli, mengguna tetapi tak mahu mencipta sesuatu yang boleh membersihkan nama n menaikkan martabat Islam yang bukan agama yang ditindas tapi agama yang syumul, Kuasa yang besar, Besar lagi dari Barat...????

**kita tahu setiap pembelian kita, duit tu akan disalurkan kemana???siapa yang akan menerima pelaburan kita??? diluar bukan main boikot sane sini..dengan penuh emosi sampai tak terkawal lagi..tapi kenapa kita masih lagi consume dengan megahnya Produk2 mereka...???(seperti dlm gambar diatas)

**Apakah tindakkan kita selanjutnya...terus berdiam diri kononnya ini adalah cara yang paling selamat??? Fikir2kanlah...kalau kita susah nak tinggalkan produk mereka, renungkanlah kembali kandungan produk tu...mungkin ada kandungan perkara2 yg shubhah yang kita tak tahu..mungkin sebab itu lah hati kita pun tertutup untuk bangkit menentang mereka!!!....

**ingat setiap makanan yang kita ambil akn jadi darah daging kita..kalu baik makanan tu, maka baik lah daging n hati kita...kalu kotor makanan tu..hmmm paham2 lah ape jadinya...jangan persalahkan adik2 n saudara2 kita yang terlibat dengan masalah sosial yang serius di luar..kita pikir lah sendiri knape jadi mcmtu???

**berapa ramai lagi anak2 kecil saudara kita kat luar sane kita nak bunuh????
atau bila sampai mase kita plak , baru timbul kesedaran??? nauzubillah min zalik..

***renung2kan dan selamat beramal***
(minta mf prof izi, pinjam trademark jap..huhu)

Monday, August 3, 2009

Pengajaran yang paling berguna

setiap manusia dianugerahkan dengan 'aqal yang sangat berguna, membezakan manusia dengan makhluk yang lain. Manusia pada fitrahnya terbahagi kepada jiwa(soul) dan fizikal (physical). Dengan anugerah 'aqal ini kita dapat berfikir tentang kejadian di sekeliling kita. Renungkanlah kembali tujuan asal kita diciptakan. Orang yang bijak adalah orang yang berfikir melalui rasionaliti dan diharmonikan dengan virtue(nilai2 murni) dalam kehidupan. Ini kerana tugas kita adalah sentiasa berfikir, berfikir dan berfikir, kemudian mengagungi setiap kejadian yang diciptakan dari Pencipta yang Maha Esa-Dialah yang tiada permulaan dan Akhiran- lantas mengimarahkan bumi ini dengan nur-KasihNya, Menegah yang Batil dan Menegakkan yang Kebenaran!

Jangan Lupa tanggungjawab kita kawan-kawan!

Tuesday, July 21, 2009

:: Empty Entry ::


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


just want to share with all of You...please...together we appreciate this lovely month, preparing for the next barakah of Ramadhan!...

Monday, July 20, 2009

:: Amender la nih? ::



cantik memang cantik, cumil pon ye gak, tapi kan apsal lah jd cmnih..boleh ke kita nak makan eh?..heeheheh...kreatif tp tak praktikal ..macam2 ragam manusia..kreatif tak bertempat..hanya yang lalu jer bleh telan huish!





Sunday, July 19, 2009

I love Cupcake!



Sukenyeee...!!!! ada teman yg baik hati hadiah kan cupcake special ntuk sy!...cantik kan..rasenye memang sedap..dah la chumil
hihihi....suka.suka.suka.suka!!!!
Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot


Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot

Alhamdulillah..ada peluang nnti sy nak blajar wt sendiri...yaargh!

Saturday, July 18, 2009

:: Telur Dadar Special! ::


Hari ini sy nak kongsikan resepi ringkas tp menarik iaitu telur dadar special!
Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot
Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot

Bahan2nye:
- Telur 3biji (ikut suka la)
- bawang besar (dihiris halus)
- sedikit Planta
- beberapa tangkai Cili api (dipotong kecil2)
- sedikit garam

Cara:
Pukul telur sampai kembang, kemudian masukan hirisan bawang besar beserta beberapa hirisan cili dan sedikit planta. Kemudian gaul bahan2 tadi sehingga sebati. Akhir sekali masukkan garam secukup rasa.

Panaskan minyak(kalu nk guna minyak zaitun lagi bagus) dalam pan, tuangkan bahan2 tadi ke dalam pan. Pastikan masak serata kedua2 belah muka telur dadar. Akhir sekali boleh di hidangkan bersama sedikit salad sayur atau buah2an mengikut kreativiti anda. Hidangan ini memang lazat dmakan bersama nasi putih panas2..Selamat mencuba!!

:: Back To Campus Life::

Salam alaik..seminggu awl semester baru ni memang agak rileks. yela kelas pon ada yg mula dan ada yg xmula lagi..smenye pakat2 introduce subject ..coz rmai student yg masih add n drop subject lg..ape pun sy bersyukur sgt sb skrg ni dah masuh tahun akhir pengajian kat UIAM tercinta ni sedih gak rase, dah lme upnye menghuni di Gombak ni huhuhu..wlcamepon cabaran sedang menunggu untuk disahut..yaah! cekalkan hati dan bersedia sehabis mungkin aja!..naik kan pointer dan timba sebanyak mungkin ilmu..I LUV COMPARATIVE RELIGION!! =)

Tuesday, July 14, 2009

:: Anak manusia ke anak anjing??? ::

Ada teman alam maya forward email email menarik..Subhanallah....dah mcm anjing belaan plak..memang tujuan nye untuk memudahkan penjaga tapi sanggup ke biar anak kecil ditarik sane sini macam anjing????Nauzubillahi min zalik! ..renung2kan bersama.....







Monday, July 6, 2009

:: Creativity Electric Wire Art ::



Wah..macam2 kita leh wat kat wayar elektrik yang tak guna ini( tak tahulah kalo cilok yang leh guna..huhu tak baik ar)
Kreativiti manusia ini harus diingat smenya dari ALLAH TAALA..dia lah yang bg kita ilham untuk cipta sesuatu, jadi gunakanlah akal dan iman untuk create something new dan berguna okay..have fun!








:: Seronoknya Belajar "Comparative Religion"::

Salam Sejahtera kepada semua :-)
Semester 2 yang lalu adalah yang paling menyeronokan, mana tak nye saya boleh berjaya mencapai kejayaan yang saya harapakan dalam salah satu subjek bidang saya "comparative religion", iaitu-

::Christian Mission and Evangelization::

Saya memang bersemangat untuk belajar lebih mendalam tentang subjek ini. Dengan bimbingan Dr. Haslina Ibrahim yang saya amat kasihi, pembelajaran subjek ini amat menarik kesungguhan saya. Bermula dengan Christian Fundamental teaching sampai lah ajaran Paul yang nyata membuka mata saya tentang hakikat sebenar Agama Christian ini. Wah, maha suci Allah yang memberi ruang dan peluang untuk saya mengkaji makin dalam, mencari kelemahan dan hakikat sebenar disebalik sandiwara para pendusta agama Allah.

-Izinkan saya gelak dahulu(hahahaha)

Dalam masa pembelajaran saya sepanjang semester 2 yang lalu, banyak input dan perbandingan pendapat yang saya dapat kumpul. Kebanyakan sessi pembelajaran ini disaluti dengan kajian melalui sejarah peradaban Greek hingga masa kini. Dari situ saya mengetahui sejarah perkembangan Christian Dahulu dan Kini yang nyata banyak perbezaan dan Konflik..Nyata, sungguh jauh terpesong daripada ajaran Nabi Allah Isa a.s. Saya amat bersyukur kerana dilahirkan dan dibesarkan dalam ISLAM( DIN ALLAH, SELAMANYA)
Wallahu ‘alam.

::CERMIN DIRI::


1. Senyum itu tanda kemesraan, diberi kepada manusia dianggap sedekah. Ketawa itu lambang kelalaian. Selalu dilakukan hati akan mati. Dibuat di hadapan manusia menghilangkan maruah diri.

2. Setiap kesalahan yang dilakukan jadikanlah pengajaran, insaflah ini tanda kelemahan diri, kesalilah keterlanjuran itu dan berazamlah tidak mengulanginya lagi.

3. Syukur nikmat dan sabar di dalam ujian amat mudah diucapkan tetapi amat sulit dilaksanakan.

4. Kesenangan dan kemewahan selalunya membawa kepada kesombongan dan kelalaian. Kesusahan dan penderitaan itu, selalunya membawa kekecewaan dan putus asa, kecuali orang yang mukmin.

5. Di antara tanda-tanda orang-orang yang sombong itu cepat melahirkan sifat marah, suka memotong percakapan orang, suka bermujadalah yakni bertegang leher, nampak di mukanya rasa tidak senang jika ada orang yang lebih darinya di satu majlis, bercakap meninggikan suara, pantang ditegur, tidak ada tanda-tanda kesal di atas kesalahan.

6. Orang yang sudah hilang sifat marah (dayus), cepat melahirkan sifat marah (lemah mujahadah). Orang yang ada sifat marah tapi dapat disembunyikan kecuali di tempat-tempat yang munasabah inilah manusia normal.

7. Tahu diri kita hamba itu adalah ilmu, merasa diri kita itu hamba itu penghayatan, yang kedua inilah akan lahir sifat tawaduk, malu, khusyuk, takut, hina dan lain-lain lagi sifat kehambaan.

8. Jika kita mengingati dosa, kita tidak nampak lagi kebaikan kita, apatah lagi untuk dibanggakan.

9. Lahirkan kemesraan kita sesama manusia kerana itu adalah haknya tapi jangan putus hati kita dengan ALLAH, ini adalah hakNYA pula.

10.Apabila rasa senang dengan pujian, rasa sakit dengan kehinaan menunjukkan kita ada kepentingan peribadi, tanda kita tidak ikhlas membuat kebaik

10 PINTU SYAITAN ROSAKKAN MANUSIA


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini

Syaitan adalah musuh yang nyata kepada umat Islam. Makhluk yang dilaknat oleh Allah SWT ini akan sedaya upaya berusaha untuk merosakkan anak-anak Adam agar terjerumus ke kancah dosa.Terdapat 10 pintu atau sikap manusia yang dapat dijadikan sebagai jalan masuk untuk merosakkan manusia.Semoga kita dapat mengambil ikhtibar daripadanya dan berusaha untuk menutup pintu-pintu tersebut dari bersarang di hati kita.AMIN....

PINTU 1: MELALUI SIFAT SOMBONG & ANGKUH

Firman Allah SWT “Janganlah engkau memiringkan pipimu ke arah manusia kerana kesombongan dan janganlah engkau berjalan di muka bumi dengan riang kerana sesungguhnya Allah tidak suka kepada orang yang suka berlenggang ketika berjalan kerana sombong dan bermegah-megah.”(Lukman : 18)

PINTU 2: MELALUI SIFAT KEDEKUT & BAKHIL
.

Firman Allah,“Sesungguhnya Tuhanmu yang meluaskan rezeki terhadap sesiapa jua yang dikehendak-Nya(menurut undang-undang dan peraturan-Nya) dan Dia juga yang menyempitkan (menurut yang demikian)” Al-Israk : 30)

PINTU 3: MELALUI SIFAT TAKBUR YG HADIR DLM DIRI SESEORANG

Firman Allah, “Sesungguhnya Dia tidak meyukai orang-orang yang takbur.” (An-Nahl : 23)

PINTU 4: MELALUI SIFAT RIAK & SUKA DIPUJI.

Rasulullah SAW pernah bersabda, “Tiga perkara yang membawa kecelakaan ialah orang yang kikir dan disegani, orang yang mengikut hawa nafsu, dan bangga dengan diri sendiri.”

PINTU 5: MELALUI HASAD DENGKI & IRI HATI TERHADAP ORG LAIN

Rasulullah bersabda, “Hindarilah kamu perbuatan hasad kerana dapat memakan amalan kebaikan kamu seperti api yang memakan kayu yang kering.”

PINTU 6: MELALUI SIFAT YG SUKA MEMANDANG RENDAH & REMEH KPD ORG LAIN

Abu Umaimah pernah meriwayatkan, “Tiga orang yang tidak boleh dibina kecuali orang munafik ialah orang tua muslim, orang berilmu dan imam yang adil.”



PINTU 7: MELALUI SIFAT BANGGA DIRI & UJUB

Allah berfirman, “Janganlah engkau mengikut orang yang hatinya kami lalaikan (butakan daripada peringatan kami sdang dia mengikutn kemahuan bahawa nafsunya dan adalah perbuatan itu melebihi yang patut.” (Al-Kahfi : 28)

PINTU 8: MELALUI SIFAT SUKA BERSENANG-LENANG

Menurut Imam Ahmad yang diriwayatkan oleh Abu Naim daripada Muaz Bin Jabal, “Janganlah kamu bersenang-lenang dalam kemewahan kerana sesungguhnya hamba Allah itu bukan orang yang bersenang-lenang sahaja.”

PINTU 9: MELALUI SIFAT SUKA BERANGAN-ANGAN & PEMALAS

Sabda Rasulullah SAW, “Sebaik-baik pekerjaan ialah usaha seseorang pekerja apabila ia berbuat sebaik-baiknya.” (Riwayat Ahmad)

PINTU 10: MELALUI SIFAT SUKA BERBURUK SANGKA

Rasulullah bersabda, “Nanti akan ada orang berkata kepada orang ramai bahawa mereka sudahrosak.Sebenarnya orang yang berkata itulah yang paling rosak.” (Riwayat Muslim)

Friday, July 3, 2009

::Nasihat LUQMAN kepada anaknya::


(1)Hendaklah engkau selalu berada di majlis para ulama' dan dengarlah kata-kata para hukama'(orang bijaksana) kerana Allah menghidupkan jiwa yang mati dengan hikmat sepertimana menghidupkan bumi yang mati dengan hujan yang lebat.

(2)Janganlah engkau jadi lebih lemah daripada seekor ayam jantan, ia telah berkokok pada waktu pagi hari sedangkan sengkau pada ketika itu masih terbaring di atas katilmu.

(3)Janganlah engkau tangguhkan taubat kepada Allah kerana mati itu akan datang tiba-tiba.

(4)Dunia ini bagaikan lautan yang dalam, banyak orang sudah ditenggelamkannya. Oleh itu, jadikanlah taqwa sebagai kapalnya.

(5)Pukulan bapa ke atas anaknya bagaikan air menyirami tanaman.

(6)Tiga orang yang tidak dapat dikenali perangai sebenarnya melainkan pada tiga keadaan. Orang yang lemah lembut melainkan ketika marah, orang yang berani melainkan ketika berperang dan saudara maramu melainkan ketika engkau berhajat dan memerlukan pertolongan daripadanya.

(7)Sesungguhnya dunia ini sedikit sahaja, sedangkan seluruh umurmu lebih sedikit daripada itu. Manakala umurmu yang masih berbakti lagi amat sedikit daripada yang lebih sedikit tadi.

Thursday, July 2, 2009

Bulan 'Mulia'..(Rejab)


Bulan REJAB adalah bulan mulia sepertimana yang dimuliakan oleh Bangsa Arab dahulu. Banyak Fadhilat yang terkandung dlm bulan ni..sememangnya bulan Rejab, Syaaban, Ramadhan dan Syawal adalah 'famous' kerana rahmat yang melimpah ruah untuk kita yang bergelar umat nabi Muhammad S.A.W. Jadi perbanyakanlah amalan sunat, perbaiki niat dan tingkah laku kita kerana setiap perilaku akan dihisab di hadapan Allah Taala.
Antara Ibadah yang dianjurkan adalah:

1- Mengerjakan Puasa sunat Rejab.
Antara fadhilatnya, supaya melatih anggota badan kita untuk bersedia dengan kehadiran bulan Ramadhan Al-Mubarak. Dengan berpuasa sunat Rejab tak kira berapa bilangan hari yang kita ambil untuk Puasa, Insy'ALLAH..keberkatan akan melimpah ruah daripada Allah Taala.

2-Melaksanakan Solat Sunat Rejab
Ia boleh dilakukan dengan Solat Sunat Awal Rejab, Malam ke 15,Malam 30 atau Solat sunat Rejab malam Jumaat.

3- Perbanyakan Beristighfar pada bulan Rejab.
Iastighfar ini harus diperbayakn sepanjang bulan mulia ini bagi meminta keampunan daripada Allah Taala.

4-Perbanyakanlah bersedekah kerana dengan bersedekah mampu menyucikan hati nurani daripada dosa yang menggunung..

Wednesday, July 1, 2009

Kenapa rela menunggu?

Masalah menganggur bukan lagi perkara baru. Masalah ni semakin berlarutan seiring dengan lambakan siswazah yang telah berjaya menamatkan pengajian, baik dari luar mahupun dalam negara, serta peningkatan jumlah pendatang asing yang datang bekerja di negara kita. Siapa yang salah dlm hal ni? kepada siapa harus dituding jari untuk meletakkan kesalahan agar siswazah2 yang menganggur terbela? ini bukan siapa salah siapa...kelemahan ekonomi dikalangan bangsa Melayu adalah faktor utama masalah susah cari kerja. manakan tidak, nak cari kerja yang makan gaji..bukan kita tak tahu yang kerja makan gaji belum mampu dapat menggaji pekerja yang ramai. masalah lain plak makan gaji mempunyai saingan yang amat tinggi. cubalah untuk kerja sendiri. sebagai contoh menjadi usahawan bumiputera. walaupun risiko tinggi tapi jaminan pendapatan yang tinggi juga tersedia...banyak peluang2 yang bagus untuk dterokai andai memilih untuk menjadi usahawan bumiputera muslim yang pasti berjaya. Usah lupa Rasulullah pernah berkata rezeki pendapatan adalah 9/10 pada perniagaan..Jadi apa tunggu lagi???? Keputusan dipihak kita semua..renung2kan...=)